繋がる

 私は、ほんの少し前までwikiHowの100,000マイルストーン(コンテンツが10万記事に達すること)が近づいていることを気にしていました。執筆を始めて間もない頃40,000マイルストーンを達成して印象深かったのです。
ところが、その後の東日本大震災や原発事故のことなどですっかり忘れていました。アメリカから「50以上の素晴らしい記事執筆に対して」という表彰楯が郵便で届いて初めて10万記事達成に気付きました。


私はアメリカ人ではないので、バーンスターの由来も添えてありました。
「バーンスター(納屋星)」とは、開拓時代に、収穫した穀物を入れる納屋を仲間達と協力して建てて、そこに皆が力を合わせた印に付けるものです。それに擬えて共同編集の顕彰にもこの星が使われています。
日本に居ながら、wikiHowの長い旅に参加して、まだ2年と少し・・・そんな私が65人の中に混じって特別賞を受け取ることは大変名誉なことだと思います。

 10万マイルを達成した日付は、奇しくも日本では大震災の日でした。地震があったことは悲しいことですが、私はその日を境に日本中が変わったような気がしています。多くの人が、昔からの「知恵」を見直し始めたように感じるのです。ものが無い時の工夫、危機に瀕した時の知恵、人と繋がる(世界と繋がる)こと・・・
私の戴いたバーンスターは、今後の日本への奨励賞のようにも感じます。


On March 11, 2011, wikiHow reached a very important milestone: 100,000 articles. This is a huge accomplishment in our goal to build and share the world's largest, highest quality how-to manual, and it would not have been possible without your help.

To commemorate this collaborative achievement, please accept the enclosed barnstar as recognition of the key role you played in this journey.

You and 65 others were specifically chosen to receive this very special award, and the inscription reflects the individual contributions you made in the context of this milestone. In wiki communities, a barnstar is given to represent the concept of the shared work experience. A barn raising is an event with roots in rural North America in which the community came together to construct a barn. This barnstar honors your efforts in building a how-to manual that helps millions of people around the world.

Thank you for the time and energy you've invested in this project.
Know that your contributions are noticed, appreciated and important.

Popular Posts